Goodbye Ontario/Wiggers family - Reisverslag uit Stratford, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Goodbye Ontario/Wiggers family - Reisverslag uit Stratford, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Goodbye Ontario/Wiggers family

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

29 Mei 2016 | Canada, Stratford

Woensdag 25 mei
De laatste dag met familie in Ontario. We pakken bijtijds en lunchen in de tuinkamer. Vandaag gaan we met onze gastheer en -vrouw een rondje countryside doen richting vliegveld Kitchener. Ondertussen wordt aan de straatzijde een compleet nieuwe lawn (voortuin) aangelegd.
Dave heeft de auto volgestouwd met onze bagage, we rijden door het 'wijdse polderlandschap' richting Heidelberg. Daar wonen veel Mennonieten, die veel materiële zaken als electriciteit en auto afzweren. Eén M-boerderij kunnen we bezoeken, voor mij lijkt alsof ik terug in de tijd bij mijn opa in Steggerda (Fr) in de stal sta: lage stallen, dezelfde geur van hooi en mest, rommelig. Zie foto's.
Koetsjes met paarden ervoor komen we niet, helaas is de St Jacobsmarket vandaag gesloten. Daar verkopen de Mennonieten hun producten van het land. Het stadje St Jacobs is wel aardig, al ligt de hoofdweg open. We doen koffie-met in de plaatselijke bakery, verdiepen ons in de Mennonites story en gaan enkele M-shops in. Best wel bijzonder. Dave en ik bezoeken zelfs nog een lokale brouwerij. Ook bijzonder is dat het - voor het eerst deze week - gaat regenen, niet koud...
Gerda loodst ons naar Elora, waar we een heuse canyon bezichtigen. En vervolgens het stadje zelf. De zon maakt ons dorstig, we vinden al snel een terras. Tijd voor vier bier (!) en een warme hap ...hamburgers! De laatste in Ontario.
Op weg naar het kleine vliegveld Kitchener-Waterloo komen we zowaar een koetsje met paard tegen! Zes uur precies droppen G+D ons, we nemen liefdevol en met meaple leaf afscheid. De controle is minimaal. Om half acht vliegen we met WestJet richting Calgary, ruim 4 uur. Daar kunnen we meteen overstappen richting Vancouver, nog eens een uur vliegen. Met het tijdsverschil - we vliegen letterlijk met de avondschemering mee - komen we rond half twaalf aan. Precies om 0:00 levert de shuttle van het hotel ons af in Travelodge International Airport Hotel.
We hebben een intensieve week met onze Wiggers-familie doorgebracht, met veel momenten van (erfelijke) herkenning, plezier, herinneringen aan weleer en Canadese (eigen)aardigheden! Daar zijn we onze overzeese nichten en neven dankbaar en dierbaar voor.