Vancouver - Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Vancouver - Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Vancouver - Vancouver

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

14 Juni 2016 | Canada, Vancouver

Dit verslag schrijf ik omgeven door alle huisraad en kleding die morgen de camper uit moet, we moeten onze trouwe vierwieler na 20 dagen toeren inleveren. Onwillekeurig denk ik aan die honderden, ik overdrijf niet, honderden armoedzaaiers die we vandaag in Vancouver city hebben gezien. De sky mag dan in het businessdistrict met z'n skyhoge kantorens de limit zijn, die limiet ligt voor velen hier aanzienlijk lager. Nog nooit zoveel mensen in rijen zien staan, richting kerken, voedselbank? gaarkeuken? dagopvang? sociale dienst? Bij verkeerslichten bedelen ze, in de rafelranden van downtown hangen ze rond, samenklonterend, kleding en huisraad in winkelwagens, op de stoep, in ongure stegen. De wiet- en dranklucht valt nog mee.
Ik zit relaxt dit verslag te schrijven, kom net uit de pool & hot tub (zwembad & whirlpool) van deze chique prijzige camping. Dat hebben die 'stadskampeerders' niet.
Enfin, we stonden dus vanmorgen op na een nacht met pittige buien, dat wolkendek heeft tenminste tot de middag dreigend boven ons gehangen, daarna klaarde het op.
We zijn zowaar met de camper de stad ingereden, tot in hartje stad - Waterfront, Canada Place - waar de cruiseschepen aanleggen en toeristen samendrommen. We willen passagieren met de SeaBus naar de overkant (V-Noord); vind maar eens 'n P-plaats van tenminste 3m hoog. De meeste garages zijn lager...Uiteindelijk knijpen een paar Securitymensen een oogje toe en mogen we onze camper verstoppen achter een paar trailers die kennelijk de cruiseschepen bevoorraden. Mazzel. Vlakbij kunnen we inchecken voor de SeaBus...maar dan moet je wel weten hoe de ticketmachine werkt. De dienstdoende employee heeft er zelfs moeite mee!
Uiteindelijk steken we met de ferry, een catamaran, over de Burrard Inlet, toch gauw een kilometer breed. Kost € 2,75 pp vv. Koopie.
In Lonsdale Quay Market scoren we nog een paar souvenirs en keren terug, we hebben beloofd max twee uur weg te blijven. De skyline van Vancouver Downtown is vanaf het water absoluut imponerend (maar toen hadden we nog niet zoveel arme sloebers gezien).
We tuffen wat door de stad en vinden vlakbij Chinatown een P-plaats (€9 tot middernacht, en dat voor een wereldstad). Nooit geweten dat hier al Chinezen woonden voordat Vancouver überhaupt bestond (sinds pakweg 1860). Dit Chinatown ziet er aangeharkt uit - het rommelt en ruikt niet naar Chinatown, maar de stadspoort is wel erg des China. En onze lunch ook: seafood soup, Pekingeend noodle soup, bapao kip. Jammie.
We bezoeken een heuse Chinese Classical Garden (dr Sun Yat Sen park) en krijgen een deskundige rondleiding: een fraaie stadstuin, in 1960 voor de World Expo Vancouver gebouwd conform de tuinen van de Mingdynastie. Namaken dat kunnen die Chinezen wel!
We slenteren wat door Gastown, het oudste deel van Vancouver, groeten het standbeeld van 'gassy' (kroegbaas) Jack Deighton, bewonderen de stoomklok , en zoeken dan een terras-met-bier op en dat is nog een hele toer. Linda neemt een rosé en ik drink een 20oz Yellow Dog Play Dead: the flavour is of caramel malts, citrus, mild tropical fruits, some pine & resin, medium bitterness, 7%. Samengevat, heerlijk!
Casper heeft toch maar afgezien zich bij ons te voegen voor een Chinese hap, wij hebben 't ook wel gehad en camperen terug naar onze stek voor de laatste campingnacht. Ger maakt van de resten kip, groentes en spaghetti nog een eetbare hap.
De rest weet je al, zie begin...omgeven door alle huisraad en kleding - actie Linda die nu 'dood' in haar mandje ligt. Terusten.

• 14 Juni 2016 - 23:43

Trond:

Fijn dat we mee mochten reizen via jullie leuke verslagen! We wensen jullie een goede reis terug en hopelijk kunnen we gauw met jullie smakelijk terugblikken op de reis!
    groetjes uit Leharia!

• 15 Juni 2016 - 08:24

Ria:

Hallo friends,
    Ik sluit mij bij de woorden van Trond aan!!
    Dank voor jullie leuke en beeldende verslag.... Het voelt voor mij óók een beetje 'koffers inpakken het zit erop' aan.
    Wat overblijft zijn de mooie herinneringen, de prachtige fotos's, dit super leuke reisdagboek.... En niet te vergeten 'alle' leuke reacties van jullie fanclub!!!!
    Een rustige terugreis en tot gauw XXX

• 15 Juni 2016 - 11:18

Olga Huffenreuter:

Hallo Linda en Ger,
    Ik heb genoten van jullie reisverslag heel spannend en avontuurlijk.
    Een goede reis terug.
    Liefs Olga en Wally

• 15 Juni 2016 - 16:42

Bonny :

Goede vlucht en happy landing. En hopelijk tot gauw. Dikke kus ook namens Peter.