Dag 16 Lijiang > Xianglelilia/Shangrila - Reisverslag uit Shangri-La, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 16 Lijiang > Xianglelilia/Shangrila - Reisverslag uit Shangri-La, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 16 Lijiang > Xianglelilia/Shangrila

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

13 Januari 2014 | China, Shangri-La

Vandaag opnieuw een hoogtepunt, in elk geval letterlijk, we gaan richting Tibet. De foto's zeggen alles. We reizen met een express bus die vrijwel vol zit. We vertrekken om 9.30 uur en zijn rond 14.00 uur boven, een adembenemende reis, ook letterlijk. Om ons heen pieken met sneeuw, 4-6 duizend meter. Een plas spuug foto en eetstop. We passeren de sneeuwgrens, allerlei auto's stoppen pardoes op de weg om sneeuwkettingen om te leggen. De Kloof van de Springende Tijger lijkt op de Gorges. In Tibet verrijzen de stoepa's, de yaks en de wimpels met vlaggetjes. Linda doezelt, ze heeft last van de hoogte. Ik heb achterin de bus alle speelruimte om foto's te maken.
Ons hotel is chique en nieuw. Linda gaat eerst rusten, ik verken de omgeving, geen woord Engels. Volop zon, hoogtezon, strak blauw. Ergens zie ik brandweerwagens en veel militairen. Ik zie reporters van de Chinese staatstelevisie CCTV en opeens sta ik in een rampgebied: hier is enkele dagen geleden een 1300 jaar oud dorp door brand weggevaagd, aan de voet van een tempelcomplex dat destijds door de Rode Gardisten is verwoest maar weer geheel in oude glorie hersteld.
Linda heeft last van hoofd- en keelpijn. Toch ergens wat eten. We houden een taxi aan, maar de chauffeuse heeft geen idee waar we heen willen, na een rondje en 20 yuan stappen we weer uit. Beetje desolaat hier. Bij de tempel lopen we de andere kant op en ja hoor, enkele restaurants. Alleen Tibetaans en Chinees, geen plaatjes. We wagen ons in een vol restaurant aan de hotpot: een soort kokende bouillon waar je van alles in kookt - maar wat eten we eigenlijk... De vleesstokjes slaan we maar over, op plakjes worst na en verder veel tofu, groente, bami en zelf gekozen kruiden. Linda is kenner, smaakt allemaal prima! Door de ijzige kou schuivelen we over sneeuw en ijs terug naar ons hotel...

• 13 Januari 2014 - 15:12

Hans En Dat Linda Weer Gauw De Oude Is.:

Hallo Ger en Linda,

Je kan toch wel spreken van een reis vol belevenissen en afwisseling.

Geniet ervan

• 13 Januari 2014 - 17:46

Ada De Munnik :

Lieve Linda en Gerard, wat een mooie reisverhalen uit zo,'n ver vreemd land.
    Jullie zijn nogal veel aan het reizen wat natuurlijk ook weer mooie verhalen met zich mee brengt. Linda ik hoop dat je je gauw weer goed voelt zodat jij er ook weer helemaal van kan genieten.
    Lieve groeten, Jan en Ada.

• 13 Januari 2014 - 20:24

Casper:

Tibettanen doen zout en yak boter in hun thee inplaats van suiker heb ik ondervonden.Dacht dat ik over m'n nek ging.

• 13 Januari 2014 - 20:50

Eddy Rieky:

Dag lieve wereldreizigers. Zo te horen is elke dag een belevenis c.q. avontuur. Lijkt me schitterend. Geniet met volle teugen. Linda beterschap, Ger pas je goed op haar ??
    Groetjes uit Overloon Eddy Rieky