Dag 20 Guilin > Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 20 Guilin > Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 20 Guilin > Yangshuo

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

17 Januari 2014 | China, Yangshuo

Vanmorgen liep de wekker om 6.30 u af, we moeten weer verder naar Yangshuo met een rondvaartboot die om 9.30 u vertrekt, maar eerst even ontbijten. Dat zou kunnen vanaf 7 u. We vinden echter de ontbijtzaal niet. We vragen het aan twee dames die op dezelfde etage aan het werk zijn en die gaan ons voor. De ontbijtzaal is nog donker en er staat helemaal niks klaar. Een van de vrouwen gebaart dat we vast kunnen zitten en een man komt uit de keuken. We gebaren dat we vroeg moeten vertrekken en dan komt de man met een plastik zak met 4 broodjes, 4 sneetjes sandwichbrood en een doos cake. Zonder enig beleg of boter. We nemen het aan want we moeten toch iets. Gelukkig hebben we zelf zakjes koffie, melk en suiker bij ons.
We pakken in en bij het afrekenen laat ik toch even zien welk ontbijt we hebben gehad en ik complimenteer de receptionist ermee. Hij kijkt mij onverstoord aan. Hij zal er wel niks van begrijpen.
Opnieuw met de taxi naar de boot met al onze bagage. Gelukkig worden we op de pier goed geholpen en nemen ze mijn grote koffer over. We krijgen plaats bij een Chinese familie van 4 personen. Pa laat al gauw horen dat hij geen Engels spreekt, ma maakt gewoon in het chinees contact maar schijnt Engels te begrijpen. Jongste zoon spreekt een beetje Engels en oudste zoon haalt gewoon het S vertaalprogramma van Samsung erbij en heeft er reuze veel plezier in om zijn en onze ingesproken vragen te laten lezen. Dus we hebben contact. Later vertelt Ger mij dat het helemaal geen gezin is, maar moeder en zoon en vader en zoon. We varen langs een van de spectaculairste gebieden van China (zegt t reisbureau). Het Karstgebergte rond Yangshuo. Het landschap verandert voortdurend en het heeft al eeuwenlang dichters, schilders en fotografen geïnspireerd. Onze nieuwe Chinese vrienden delen hun hele mondvooraad met ons: gepofte kastanjes, zonnebloempitten, pelpinda's en mandarijen. Die hebben ze door t raam van een voorbij varende verkoper gekocht. Ger is meer boven op het dek en neemt weer heeeel veel foto's.
Na een uitgebreide buffetlunch waar de Chinezen op aanvallen alsof ze nooit te eten hebben kunnen we een beetje dommelen of actief het gebergte bewonderen. We komen langs het punt waarvan de foto is gebruikt voor het briefje van 20 Yuan/yen.
Na de tocht van 5 u komen we in Yangshuo en we moeten eerst weer honderd trappen op en daarna door een hobbelig straatje met heel veel souvenir kraampjes. Volgens de algemene reisbeschrijving ligt ons hotel op loopafstand. In onze persoonlijke reisbescheiden wordt alleen maar gerept over het inchecken in het Dragon River Retreat Hotel. Enfin een taxi, 40 Y en 30 minuten later komen we in de middle of nowhere aan. Mooi resort met het Karstgebergte voor ons balkon, doodse stilte om ons heen. En dan te bedenken dat wij ons hadden ingesteld op een gezellig, druk, backpackers stadje vol touristen winkels, cafeetje, restaurants. De afstand is te groot om iedere keer te fietsen, we kunnen met de huisbus mee, maar worden 's avonds niet opgehaald. Enfin we kunnen hier ook dineren, pizza e.d zelfs als we dat willen. Gelukkig is er wifi, een mooie kamer, massages van een uur op de kamer en roomservice als je wil. Ik leg me er bij neer en Ger gaat wandelen.