Dag 8 in Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 8 in Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 8 in Pingyao

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

05 Januari 2014 | China, Pingyao

We slapen niet echt door in deze stoptrein en zijn bijtijds wakker. We zullen om 5.17 u in Pingyao aankomen. Ger maakt zelfs nog even espresso en we pakken onze spullen bij elkaar. De conducteur komt onze kaartjes omruilen en laat op die manier weten dat we er bijna zijn. Wat we niet in de gaten hebben is dat we eigenlijk al bij de deur moeten staan om uit te stappen. Dus hurry, hurry en de attente conducteur helpt vast twee koffers naar buiten te brengen. Maar wij zijn nog niet zo ver !! En dus klapt de deur weer dicht en begint de trein te rijden. Wij zijn gelijk in paniek over de koffers die al buiten staan. Er komen nu wel 4 conducteurs om ons heen staan waarvan er 1 een beetje Engels spreekt. Die probeert ons gerust te stellen en neemt ons mee naar de restauratiewagon waar hij omstandig ons doorgeeft hoe laat we bij de volgende halte zijn en hoe laat we de trein terug naar Pingyao kunnen nemen. Onze bagage is inmiddels door Service opgepikt en we moeten vooral vertrouwen hebben in hun service! We bellen met het hotel, althans zij nemen het over en de chauffeur die ons zou komen halen blijft op ons wachten. We kalmeren ietwat en krijgen nog een China- promotie over ons uitgestort. En ik ben het helemaal met ze eens. Geweldig geregeld. De lieverd die onze koffers op het perron heeft gezet voelt zich waarschijnlijk verantwoordelijk en reist helemaal met ons mee terug. We halen de verloren koffers op en hij stapt zelfs met ons in de taxi naar ons hotel. Gelukkig kunnen we gelijk naar onze kamer, 1 uur later als gepland, maar nu kunnen we bijna gelijk ontbijten. Daarna wandelen we de vrieskou in. Het is al die dagen nog niet zo koud geweest. Pingyao is een authentiek stadje met heel veel ouwe musea. Officieel moet je voor 20 te bezichtigen sites een ticket van Y 120,- = E 15,- pp kopen, maar omdat we boven de 60 zijn hoeven we alleen maar onze paspoorten te laten zien en kost t ons niks! We gaan heel wat van die siheyuans, zeg maar woonerven, af. Wie heeft ooit de film Raise the red lanterns gezien van Zhang Yimou. Nou die sfeertjes dus. Er zijn natuurlijk ook heel veel thee, koffie en souvenirwinkeltjes tussen de banken, tempels en musea. Ook heel veel massagewinkels en ik ga er bij 1 naar binnen voor een back-care na al dat gesjouw van afgelopen avond en ochtend. Maar omdat het met massage alleen niet helemaal goed komt beveelt de masseuse ook nog cupping van de acupunctuurpunten aan. Nooit eerder ondergaan. Zeer pijnlijke behandeling dus met
Een soort kleine ronde jampotten (13) die zich vacuüm zuigen op mn rug. Ik zal jullie de foto besparen. Waarschijnlijk ben ik nog een week beurs.
We vinden nog een plek om te lunchen, maar dat is dit keer helemaal geen succes. Daarna wil ik alleen maar terug naar het hotel en Ger gaat nog ff een rondje fietsen.

• 05 Januari 2014 - 18:48

Tecla En Fedde:

Hallo Gerard en Linda

Wat een mooie verhalen en foto's .
    Das wat anders dan Springendal.
    Ook wij zijn verblijd 3 januari jl met een prachtige kleindochter
    Eva Joanne van Ferdy en Frederike.
    Bijna 3 kg zwaar, lengte onbekend.
    Alles gaat goed met moeder en kind, ook met grote broer Jesse en Ferdy.
    Wij blijven jullie verhalen met belangstelling lezen
    en wensen jullie daar nog een fijne tijd toe.
    groetjes van Tecla en Fedde.

• 05 Januari 2014 - 19:15

Jan & Ada De Munnik:

ik heb een reactie geschreven op de site van dag 5 !