Dag 5 in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 5 in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 5 in Beijing

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

02 Januari 2014 | China, Peking

Laatste dag Peking, frisse dag +/- 0 graden. Vroeg op, en dat valt niet mee na alweer een nacht nauwelijks slapen (Linda), haar bioritme en de Pekingklok lopen nog steeds uiteen. Doe de was de deur uit, want zo'n ****hotel rekent woekerprijzen. Valt wel mee dus, de laundry om de hoek is net zo prijzig. Daar koop je in NL schoon ondergoed voor. Na ontbijt op de fiets naar de Temple of Heaven, waarvoor de keizer 3x per jaar zijn (verboden) paleis uitkwam: om te offeren en de goden - geen idee welke - gunstig te stemmen. Opnieuw fraaie kleurrijke bouwwerken. Het park eromheen is minstens zo opwindend: we hebben zeker 1000 Pekinezen zien taji-en, dansen, fitnessen, voetbadmintonnen, zingen en spelen, vooral vrouwen en ouderen. China vitaal! We crossen door oud-peking: geen botsing gezien, geen gekneusde auto's of fietsen; ondanks de chaotische massa gaat alles wonderwel goed, hoe minder regels hoe beter, wel staat op elke hoek minstens 1 agent. Een beetje verlept allemaal, des te autentieker, toch? Na lunch in soort van hostel neemt Linda rust. Ik zoek een ATM die wel wil yennen, dat lukt op de Kalverstraat (Wanfuying), waar de muurkrant van weleer allang is vervangen door digitale neonreclame van Westerse mode en parfum. Arme Mao. En tussen al die high-lights staat stilletjes een RK Kerk, compleet met kerststalletje, beetje thuiskomen...
Samen fietsen we langs parken met oud-Hollandse wintertaferelen zoals prik- en fiets(!)sleetje rijden, en gekken die het ijskoude water induiken. Bovenin de Trommeltoren kijken we hou little drummerboys elk uur de tijd optrommelen - stamt uit een tijdloze tijd.
Alweer van die knusse intieme steegjes door, eng? Welnee! Om te eindigen bij het vegetarisch restaurant van eereergisteren.
En nu inpakken, morgen 6.15 uur op, richting Chinese Muur.

• 03 Januari 2014 - 12:58

Joke Van Kootwijk:

Ik heb jullie foto's bekeken en het verslag gelezen! Leuk! Echt andere wereld!

• 05 Januari 2014 - 12:10

Jan & Ada De Munnik:

Dag Gerard en Linda,

Wij zien dat het allemaal goed gaan en vinden de verslagen en foto's prachtig.
    In Emmeloord gaat het prima en wij hebben voor jullie het navolgende bericht.
    Zaterdag 4 januari is onze schoondochter Dorien bevallen van een Dochter. Ze heet Milou.
    Alles gaat prima en is gezond.
    Fijne vakantie en wij zien uit naar de nieuwe verhalen/verslagen.

Groet,
    Ada & Jan