Dag 6 Jinshaling - Chinese muur - Reisverslag uit Chengde, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 6 Jinshaling - Chinese muur - Reisverslag uit Chengde, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 6 Jinshaling - Chinese muur

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

03 Januari 2014 | China, Chengde

Help, 6.15 uur wake up. We gaan naar de Great Wall en dat betekent thermisch ondergoed aan, da's sjorren aan die legging. Het attente kamermeisje - met Mongoloide uiterlijk - verrassen we met wat yennen plus een souvenir uit Holland, porseleinen doosje met molens (Made in China staat er onderop; van de Xenos).
Om 8 uur laadt de driver ons in en verlaten we Peking, dat duurt wel even. Typisch communistische hoogbouw gaat over in modene glazen skyscrapers. We bereiken de heuvels, tot ca 1000m, en zijn op 10 uur in het bergdorpje Jinshanling. Van de 4* zakken we naar -4* (en dat geldt ook voor de temperatuur). Eenvoudig guesthouse bij de boer en zijn souveneuse. Na de thee klimmen we de Grote Muur op, belaagd door hordes souveneuses. Een loopt er zelfs n kwartier mee naar boven, we schaffen van ellende maar een T-shirt aan I'VE CLIMBED THE GREAT WALL. We waren amper boven. Adembenemend, indrukwekkend en dat 7000 km lang, al begonnen 300 v.chr! Na de heerlijke lunch, bereid door de farmer blijft Lin achter - die rust uuuren - maar ik ga nu toch echt die tocht maken...pakweg 1 km over de Muur, op en af, tien wachttorens voorbij. Volop zon, nauwelijks toeristen, alleen vogels die - net als destijds in Berlijn - zich niets van de Muur aantrekken en vrolijk van oost naar west vliegen (hier van noord naar zuid).
Intussen ligt Linda te rillen in ons hutje; als ik terugkom ga ik direct op zoek naar warmtebronnen: de ventilator blijkt een uitstekende straalkachel en al die snoeren duiden op bedverwarming. En die werkt prima - naast mijn eigen (uit)straling...
Het diner komt van het omringende land en is heerlijk bereid door de farmerkok. We leven ongeveer in hun woonkamer! Weer buiten voelt het -10 en dat is het ook. Gauw onder de dekens!