Dag 40 - Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 40 - Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 40 - Hoi An

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

06 Februari 2014 | Vietnam, Hội An

Full day free without guide, meldt ons (SNP) draaiboek. Wat een luxe, al was die My een kleine leuke meid. Ze zijn trouwens allemaal klein, die Vietnamezen, waardoor ik niet altijd met mijn benen onder tafel pas; de terrasstoeltjes zijn ook van die kinderzitjes, mijn knieen komen boven het tafeltje uit; ik heb zelfs geconstateerd dat hun wc-papier smaller is dan het onze, zouden al hun lichaamsdelen kleiner zijn...
Enfin, we hadden de tijd aan onszelf, het zou 30 graden worden en we zitten aan zee, dan weet je het wel. Terwijl Linda nog sliep stond ik om 6.30 uur op de markt aan de haven. Ik heb genoten van al die stille straatjes in dit okergele stadje met huizen uit de 16e en 17e eeuw, toen hier volop handel werd gedreven door Chinezen, Japanners, Engelsen en ... Hollanders. Hier is niks vernield door oorlogsgeweld of natuurrampen, een uitzondering in Vietnam. Daarna heb ik het zwembad van het hotel bezocht.
We hebben copieus ontbeten (toch handig dat die Fransen en Amerikanen hier lange tijd hebben gezeten).
We zijn het stadje doorgefietst, hebben een fraai Japans bruggetje uit 1593 bewonderd (vgl Rialto in Venetie) en zijn enkele traditionele handelshuizen en tempels binnengegaan. En toen natuurlijk onze kleding passen: als gegoten! Linda bestelde nog maar zo'n 'ao dai' ofwel Vietnamese tuniek. Op een bankje aan het water hebben we marktfruit en gebakken banaan gegeten.
Warm, heet! Linda is s middags bij ons zwembad gebleven met haar ipad en dilan. Ik heb mijn strandspullen in mijn fietsmandje gepleurd en ben naar het strand 5 km verderop gepeddeld - volgens de gids het mooiste en witste van Vietnam. Drukte van jewelste onder de palmbomen, opvallend veel witte (sorry, blanke) jongeren. Heftige branding, menshoge golven (mijn maat). Na paar uur retour.
In de vooravond hebben we onze nieuwe en onze gewassen kleding opgehaald en zijn vervolgens in een geheime tuin (Secret Garden) gaan eten, zeg maar gerust dineren: papaya salade, chicken ginger en beef moutarde. Glaasje wijn erbij. En dat alles begeleid door gitaar en traditionele zang. Was heerlijk en het duurste tot nu toe, ruim een half miljoen - dus reken maar uit.
Inpakken en slapen, morgen is het weer vroeg dag!

• 08 Februari 2014 - 12:17

Olga Huffenreuter:

Hallo Linda en Ger, wat een ervaringen in Vietnam. Wij zijn ook naar de badplaats geweest dichtbij Hoi-An, kan je mij nog zeggen hoe het heet, bent het vergeten.Wij vonden Hoi-An gezelliger dan Nan-trang.Veel reisplezier en let goed op jezelf, liefs Olga