Dag 12 Xian > Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 12 Xian > Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 12 Xian > Chengdu

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

09 Januari 2014 | China, Chengdu

Flut-ontbijt, alleen churros en ei bekend in het Westen, Linda gaat op de warme Azietoer. We worden vroeg naar het vliegveld gereden. Wat een moderne terminal, vol digitale reclames van Bulgary, Vuitton, Carlier, Bentley - is dit China???? Jazeker, want we worden weer duizend keer gecheckt. Koffer open, wat moet dat mes? Nou dat is gewoon een driedelig reisbestek. Wij eten niet met stokjes, nou ja deze reis wel dus. En al dat overgewicht? Zeurt niemand over. Met China Southern Airlines vliegen we in anderhalf uur naar de volgende miljoenenstad, Chendu, in de provincie Sichuan - inmiddels 2000 km ten ZW van Peking. Onlangs las ik dat in China net zoveel bouwkranen staan als in de rest van de wereld samen. Dat klopt. Eindeloze reeksen torenflats en hoge kantoren. Zowaar is ook hier nog een historisch centrum en daar ligt ons pittoreske Buddha Zen Hotel, voor Linda toch een beetje thuiskomen, die gevouwen handen bij wijze van begroeting, devotie, beelden - en een fraaie ruime kamer.
Om de hoek staat een eeuwenoude tempel van Zenboeddhisten, een groot en drukbezocht complex. Aan alles merk je dat we in Zuidelijk China zijn: warmer, bloemen, palmen, gemoedelijker, rondere gezichten. Uren brengen we door in een groot theehuis waar mensen - jong en oud - keuvelen, mahjongen, pinda's eten - net een buurthuis. Om de hoek eten we heerlijk vega. Wie doet ons wat. Linda begint ook al te sniffen...

• 09 Januari 2014 - 17:05

Bonny:

Als ik jullie een aanradertje mag geven. Probeer in Chendu naar t theater te gaan. Als t goed is er een voorstelling : over hoe een ouder zijn zoon leert met t leven om te gaan. In gebarentaal, maar heel goed te volgen. t Is trouwens ook een belevenis om in t theater te zijn.
    t Water loopt mij wel in de mond bij t zien van jullie maaltijden. Ik weet hoe lekker t daar is. XXX

• 09 Januari 2014 - 17:55

Japie:

China is een leuk land. Zoveel Chinezen om te ontmoeten!

floppperdeflop

• 09 Januari 2014 - 19:00

Han:

Na alle kou eindelijk wat warmer en vriendelijker. Ook minder stof en smog? Een mooi avontuur in een land (werelddeel) met een grote historie en diversiteit in natuur, cultuur en bevolking. Lekker genieten en alles over je heen laten komen. Groetjes Han.

• 09 Januari 2014 - 22:18

Joke Van Kootwijk:

Heerlijk, die verhalen... Ben een beetje bij jullie en toch gewoon op m'n eigen bank....ook lekker!