Lillooet naar Vancouver (Noord) - Reisverslag uit Britannia Beach, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Lillooet naar Vancouver (Noord) - Reisverslag uit Britannia Beach, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Lillooet naar Vancouver (Noord)

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

12 Juni 2016 | Canada, Britannia Beach

We zijn bijna rond met onze tour. Vanmorgen onder zware wolken vertrokken vanaf de winderige, kille en stille camping daar waar de Fraser River en de Cayoosh River samenkomen. Echt zo'n miezerige camping municipal, en toch...de douche was uitstekend. Niks looney (dollar) betalen, stevige straal, warm water naar behoren en vooral...de douchekop zit zo hoog dat ik voor het eerst niet krom hoef te staan. Maar dat geheel terzijde.
We vouwen een briefje van €20 onder de deur van de office door en zijn op weg voor de laatste grote etappe, dit keer 250km van 10:30 tot 16:30 uur. Tevens de langstdurende.
Dat begint met alweer tanken - dat kreng zuipt bezine, ik vermoed echt 1:5 à 6 en ook maar even de bandenspanning gemeten, nou die staan nog steeds onder hoogspanning.
Terwijl wij gestaag klimmen begint het eveneens gestaag te regenen, we krijgen nu echt haarspeldbochten voor onze kiezen en stijgen tot zo'n 1300m, er valt zowaar natte sneeuw. We stoppen een paar keer, ik trail snel naar een bergmeertje waar volop wordt gehiked. Tsja, de bergen zijn hier ruim boven de 2000m maar wij zien alleen maar dikke nevelwolken.
Na zo'n 100km (en drie uur later) zijn we in Whistler, waar in 2010 de Olympische Winterspelen werden gehouden - wat ze graag met ons delen. Na een gevulde bamisoep (laat dat maar aan Linda over) doe ik een snelwandeling door het stadje en maakt wat foto's, uiteraard van de vijf OS-ringen.
We komen in een volgend Indianendstadje, Squamish, het weer knapt op en het verkeer wordt drukker. We vervolgen HW-99 langs de kust (Pacific Ocean), een prachtige route met uitzicht op allemaal bosrijke eilanden.
Ein-de-lijk doemt onze camping in Vancouver-Noord op, pal onder de Lions Gate Bridge (foto). Bumper aan bumper staan we hier zo ongeveer, voor $60 - vanmorgen stonden we helemaal alleen op een groot veld voor $20. Maar ja, dit is Vancouver en dat was Lillooet (huh? uch!)
We oriënteren ons nog maar eens op alle documentatie en opties. Maken samen een kip-kerrie-met-rijstschotel. En gaan dan nog even aan de wandel naar Ambleside Park. Met de zonsondergang in het Westen hebben we een mooi uitzicht op downtown Vancouver, onder de hoge brug door.
We sluiten (bijna) zoals gewoonlijk af met een hot tub annex whirlpool hier op de camping, Linda vindt dat die naar vieze voeten stinkt...welterusten!
ps. De toeristische informatie is opvallend in Engels & Chinees, terwijl de bewegwijzering waar wij zitten, aan de monding van de Capilano River, in Engels & Indianentaal is. Niet-uit-te-spreken!

• 12 Juni 2016 - 08:35

Casper Vervloet:

Waat ken geen Indiaans...te erg gewoon.Nou dan maar Chinees.
    Je weet dat de bijnaam van Vancouver,Hongcouver is toch?
    Tot ziens (haha).
    Cas.

• 12 Juni 2016 - 09:39

Marloes Van:

Capilano suspensionbridge is ook een uitd a ging. En natuurlijk Stanley Park in Vancouver! Nog veel plezier.

• 12 Juni 2016 - 16:14

Ria:

Hallo verre vrienden,

Zondagmiddag....wasjes gedaan.....en nu even met kop koffie achter de laptop om jullie heerlijke verhalen te lezen, en prachtige/leuke foto's te bekijken!!!!
    Wat is het toch een prachtig land, waar 'wij' Nederlanders toch altijd een stukje dankbaarheid
    (bevrijding) voor zullen houden. Jullie verhalen geven mij altijd de kriebel van "daar wil ik óók naartoe"... maar ja dit had ik bij jullie vorige beeldende vakantieverslagen ook al.
    Indianen en opgezette dieren - regen en zonneschijn - kleine wasjes en heerlijke douche waar je rechtop onder kan staan - hoge bergen en berkbeekjes....alles is gewoon volgens mij mooi daar. En uiteraard al die familieleden die jullie allemaal zó hartelijk hebben ontvangen, en allerlei mooie plekken en tips hebben laten zien en gegeven (óók dit maakt deze vakantie zo anders).
    Lieve Lin en Ger blijf nog heerlijk deze laatste week genieten....en ik geniet op een paar kilometers afstand (pfff) met jullie mee!!! Lots of Love xxx