Revelstoke naar Golden - Reisverslag uit Glacier, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Revelstoke naar Golden - Reisverslag uit Glacier, Canada van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Revelstoke naar Golden

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

01 Juni 2016 | Canada, Glacier

Mooie zonnige dag, opnieuw. Volle bak op de Lamplighter Campground, maar de meesten vertrekken weer. Ontbijt in de zon en alle tijd, we hebben besloten kortere afstanden te rijden en onderweg meer tijd te nemen voor uitstapjes, lunch, e.d. De weg is het doel zogezegd...
Rond half tien vertrekken we en volgen opnieuw de Trans Canadian Highway 1 richting Glacier National Park. Wat opvalt in vergelijking met Europa is dat de wegen breder zijn, geen tol, minder verkeer - en vooral - veel minder (haarspeld)bochten, ook niet op bergpassen. Dus je kunt lekker doorrijden, pakweg 90-100 km/uur. Wat overeenkomt met Europa is dat we geen beren op de weg zien...maar wel panelen boven de weg die aanduiden dat er beren op de Highway zijn gesignaleerd. Camera in de aanslag!
We naderen de echte bergen, de Selkirk Mountains, met toppen tot boven de 3000m. We rijden langs de sneeuw en gletsjer. Voorwaar, een imponerend panorama waar we uitgebreid bij stilstaan (zie foto's). En dat precies op de plek (Rogers Pass) waar ruim 50 jaar geleden de laatste link in de Highway van Vancouver tot Halifax, bijna 8000km, werd gelegd! De weg die de Atlantische en de Stille Oceaan verbindt.
In Golden, een onbeduidend stadje dat toevallig ook aan die weg en spoorlijn ligt, doen we een lunch in de zon. We besluiten vanwege het fraaie landschap hier een camping te zoeken, en dat worden de beroemde Camping Municipal (Frankrijk!) aan de snelstromende Columbia River. Koopje, € 20 voor full-hooked. Lekker zonnen en dan ga ik (Ger) eens even hiken via een trail (=wandelen op een pad) door een berenbos naar een meer. Meeste indruk maken de treinen en het rangeren, wel 50 wagons met gestapelde containers. Plus pakweg vijf locs.
We maken de rest van de Italiaanse prak op en ontsteken - nu het behoorlijk afkoelt - een heus kampvuur (foto's!). De wifi wordt minder, wij ook...

• 01 Juni 2016 - 05:45

Casper Vervloet:

goeie omgeving.Toen ik hier kwam er doorheen gehitch-hiked meerdere keren.
    Geniet.
    Cas.

• 01 Juni 2016 - 16:33

Ria:

Mij DEAREST friends (en dit was het Engelse stuk).....sorry voor mij late reactie (gelukkig hoor ik soms van Lin wat via de app)....maar zoals ik al had laten weten druk druk druk.
    Ik geniet WEER van jullie beeldende reisverslag en leuke/mooie foto's!! Wat maken jullie wéér een hoop mee zeg (65+ heeft toch wel VÉÉL voordelen hoor).
    Het begint met de gezellige familiemomentjes (best nog wel veel familieleden). Goedlachse mensen die daar heerlijk ruim wonen met ruime huizen, grote tuinen, en net als jullie óók van lekker eten en tafelen met elkaar houden. Gaan deze verre familieleden in de toekomst ook nog bij jullie om de tafel zitten in het altijd? gezellige Capelle??
    Die foto waar jullie met wat familieleden zitten en op de achtergrond (wisten jullie dit) een prachtige regenboog is wel bijzonder goed gefotografeerd zeg. Maar er zijn ook foto's waar ik weer bij moet lachen... Ger b.v. in dat cowboy-kostuum. Je kan zo in een Canadese western meespelen hoor Ger.
    Maar óók die foto van jullie op die grote vierkante motor.....waarop jij Lin met dat korte jurkje zit haha (dit wist je vast s 'morgens nog niet). En net als bij ons is het daar óók de ene dag T-shirt weer, en de andere dag winterjas aan.
    En nu lekker samen genieten in die mooie camper (maak eens een foto van de binnenkant). Hoe leuk het met de familie vast en zeker is geweest,.... lijkt mij dit gevoel van vrijheid en met NIEMAND rekening hoeven te houden echt vakantie te hebben.
    Loves xRIAx