Dag 50 -An Binh > Ho Chi Minh/Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 50 -An Binh > Ho Chi Minh/Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 50 -An Binh > Ho Chi Minh/Saigon

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

16 Februari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

We zijn vroeg wakker, pakken de koffers in en gaan ontbijten. Ms Trinh vraagt hoe laat we weg willen. We hebben de bus van 11 u naar HCM gereserveerd en moeten nog een half uurtje varen. We zijn al vlot bij het kantoor van Mekong Travel en de vrouw zegt dat we over10 minuten worden gehaald. We hebben nog wat gedoe over de prijs. Toen we reserveerden kostte het $ 10, - en nu ineens $ 12,-. Ger laat haar t briefje met zn aantekeningen zien en ze zegt ok en maakt een nieuw ontvangstbewijs maar is duidelijk not amused. We worden na 40 min. opgehaald door een taxi en die brengt ons naar het busstation. De man van de taxi koopt voor ons een kaartje en geeft ons 2 flesjes water en een verfrissingsdoekje erbij. Dan mogen we een minibus in. Het zijn krappe plaatsen, je kan je benen er niet kwijt. Ik niet, dus Ger helemaal niet. Gelukkig is de bus niet vol dus kunnen we apart en schuin gaan zitten. De rit duurt nog 3 uur en is vlugger voorbij dan we denken. Ik kijk naar de vakantiefoto's op mn Ipad en doe een paar spelletjes solitaire. In HCM pakken we een taxi en om 14 u staan we alweer in het Queen Anne hotel. We gooien gauw onze bagage in de kamer en gaan lunchen, we zijn uitgehongerd en hebben al gauw gezien dat ze hier bakkers en gebakwinkels hebben. Dus we bestelllen lekker een baquette, lang niet gegeten! Daarna gaan we op zoek naar een flappentap en fietsverhuur. We zij er na al die weken achter dat er verschillende commissie worden gerekend bij het geld tappen. De ene keer 20.000 Dong de andere keer 50.000. En je mag maar max 2.000.000 dong pinnen, dat is € 70,-. Dus we zijn al heel wat bankkosten kwijt. Op zoek naar een fiets is ook zoiets waar ze hier in Ho alleen maar brommer, scoots of auto rijden. We vragen het maar hier en daar en ineens komt er een tandeloze Viet aangerend en die weet wel een adres. Hij stapt op de scooter en wij moeten achterop. Er is maar een stel pedalen achter, dus Ger gebruikt die en ik zet mijn voeten op de zijne, ik druk me tegen de Viet aan met mn tas tussen ons in en grijp hem om zijn middel, Ger houdt zich aan mij vast. Het is wel heel eng want ze rijden echt als wilden. Dus weer een oefening in loslaten en vertrouwen en dus kijken we maar om ons heen en letten niet op hoe de Viet rijdt. Hij brengt ons bij twee zaken en de tweede heeft idd twee fietsen staan die in hoogte verstelbaar zijn. Voor 2 dagen $12,- = € 8,75, maar ik moet wel een grote borg in dollars achterlaten omdat ik geen paspoort heb, die heeft het hotel al. We fietsen met de stroom mee en dat is wel heel gewaagd. We gaan eerst douchen en daarna eten in de backpackerswijk die lijkt op KoSanRoad in Bangkok. Druk maar gezellig en niet zo duur. We nemen eerst een drankje op een terras. Het verkeer raast langs ons heen dus niet erg relaxed, maar in de Mekong ook al niet erg met al die boten. Wat zal de stilte van Capelle ons weer verrassen. Ik verheug me er op.
Enfin we eten hier in elk geval lekker en pittiger dan in de Homestay. En nu slapen en nog 2 dagen Ho bekijken, veel pagodes, markten en oude koloniale hotels.

• 16 Februari 2014 - 17:18

Joke Van Kootwijk:

Ja, in Capelle is het een stuk rustiger....de halsbandparkieten zitten jullie op te wachten in de bomen achter jullie tuin....ook leuk!....

• 17 Februari 2014 - 01:08

Ger:

Die groene parkieten dragen toch geen halsband? Heb je misschien Jip losgelaten in onze tuin????

• 17 Februari 2014 - 14:05

Bonny:

Lief zusje/Ger,

Het word tijd dat jullie naar huis komen.
    Jullie zijn al bruin genoeg en hier schijnt ook de zon alleen is 't 20 graden minder,
    maar ook lekker.
    Heb een voorspoedige terugreis en een happy landing.
    We zien elkaar gauw met veel liefs en een dikke kus,
    Bonny