Dag 49 - An Binh - Reisverslag uit An Bình, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 49 - An Binh - Reisverslag uit An Bình, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 49 - An Binh

Door: Linda (de eerste regel) en Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

15 Februari 2014 | Vietnam, An Bình

We gingen gisterenavond al om half 8 naar onze kamer omdat Ger zo' n pijn tussen zijn schouders had. Inderdaad, en ook lager op mijn rug. Gelukkig ben ik rond 8 uur in slaap gevallen maar om 4 uur alweer klaarwakker. Net als de dieren om ons heen. Maar dan wel met rugpijn.
Opnieuw vergist de klok van Linda zich een uur, dus om 5 voor 7 staan we klaar voor het ontbijt. Gelukkig nooit een uur te laat...
Eten wat de pot schaft: noodle soup met brood. Plus kleefrijst met fruit-met-een-snoepsmaak...Noujazeg!
Mijn geweeklaag in het Engels leidt ertoe dat we horen hoe we een massage kunnen vinden in Vinh Long, een stadje aan de overkant van de grote rivier. Omdat fietsen wel gaat, en de pont ook, liggen we allebei (!) om half 10 onder kneedgrage handen in een kleine ruimte die eerst op lengte gemaakt moet worden - anders pas ik niet met mijn kop in het massagetafelgat. Zoiets...
Maar...het heeft zeker geholpen, die handen, de hete stenen, een kokende lap en veel olie! En dat voor € 3,50 pp.
Heet is het ook buiten. We shoppen wat in op over en langs de gezellige markt. Geen westerling gezien, dus wij zijn bekijks. Tussen de overdekte kraampjes scoren we wat loempiaatjes (garnaal, groente). Heerlijk. Onverwachte souvenirs ook, en afdingen natuurlijk.
Het overdekte terras aan de waterkant biedt aangename verkoeling op het heetst van de dag (zeker 35 graden). Grappig om te zien hoe elke zes uur het water van richting verandert, dus ook de waterhyacinten die daar massaal op drijven. Tij. Waar in ons land wordt beregend, stroomt hier gratis tweemaal daags het water het land in, de akkers en de boomgaarden. En weer uit. So easy. Vandaar dat zoveel mensen in hangmatten liggen.
Na een uurtje pont en fiets zijn we terug in de homestay, ook lekker hangmatten, lezen, verfrissen, helpen koken en opeten. We zijn niet meer de enige gasten, integendeel. Het diner is uitbundig, ik noem slechts de gefrituurde garnalen, de (godmagwetenwatvoor) slakken en de rijstwijn. En dat met volle maan en hoog water....