Dag 39 - Hue > Da Nang > Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 39 - Hue > Da Nang > Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 39 - Hue > Da Nang > Hoi An

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

05 Februari 2014 | Vietnam, Hội An

We zijn nog voor de wekker wakker, pakken de koffers vast in, tutten ons op en gaan op dek aan het ontbijt. Lekker in het zonnetje. Om 8.15 u gaan de mannen vast varen en om 8.30 u staan we aan de kade bij de pagode en komt My er alweer aan. We bezoeken met haar de citadel en de verboden stad van Tu Duc, keizer. En later ook nog het mausoleum van hem. Heel veel is door het Unesco en andere grote sponsoren al gerestaureerd, naar er is ook veel weggevallen door de oorlog en het verval. My praat voor haar doen goed Engels maar doordat ze de r en de l anders en de s helemaal niet uitspreekt, moeten we soms raden, puzzelen of gewoon niet verstaan. Dat laatste gebeurt steeds meer.
We rijden over de Mandarinroad naar Danang en nemen 3 passen. Gelukkig zijn die niet zo lang en niet zo hoog. Onderweg lunchen we weer lekker noodles met groenten of garnalen en een kop thee. My en de chauffeur eten samen met andere collega's. Prijskaartje VD 200.000 = E 7,-.
We gaan nog naar het Cham museum waar ze allerlei oude religieuze beelden of overblijfselen uit de Cham dynastie hebben verzameld. We hadden het kunnen missen.
Dan rijden we door naar Hoi An dat ook een oude stad heeft dat door het Unesco in 1999 op de lijst van werelderfgoederen is gezet. Onderweg doen we nog even een marmer toko aan. Of we ff een beeldje willen kopen, het kan voor ons naar Holland verzonden worden! We bedanken. In Hoi An moeten we kaartjes kopen om 5 van de 33 bezienswaardigheden van de oude stad te bezichtigen. My brengt ons naar een Art Craft Manufacturing shop waar ze schitterende schilderijen borduren. Rijen jonge vrouwen zijn met dit priegelwerk bezig. Uren, dagen weken doen ze over een portret b.v. Dus de prijs is bijbehorend. De huisgids showt ons nog lampionnen en meer moois. Dan wil My ons nog 3 andere attracties laten zien, maar Ger zegt haar dat we dat morgen op ons gemakje zelf wel kunnen. Ik heb t al weer helemaal gehad met al die verkopers. Deze zijn overigens niet opdringerig maar hebben allemaal een cheapprice vanwege nieuwjaar voor ons! My brengt ons nog wel even naar Blue, taylorshop, voor een een visitekaartje. Hoi An is de plaats om kleding te laten maken.
We gaan naar het hotel, mooi, met zwembad en balkon in de zon. Ik spring gelijk onder de douche. Het is hier 28 gr. En heel vochtig. My komt nog even langs voor het evaluatieformulier en is niet weg te branden. Zo nauwgezet. Ze gaat ons morgen nog bellen of alles goed is verlopen.
Als we weer verfrist zijn brengen we eerst de was weg, huren een fiets en gaan terug naar Blue gewapend met 1 roze broek van Ger waar jullie hem nu wel in kunnen uittekenen. Hij laat deze 3 keer namaken. Morgen klaar! De verschillende meisjes vragen mij of ik ook wat wil laten maken en ik zeg dapper dat we alleen voor Ger komen en ons daar op willen concentreren. Maar ik heb al lang bedacht dat ik een Vietnamees setje wil in wit met grijs katoen. Dus ze hebben me zo overgehaald. Ze meten eerst de maat heel nauwkeurig op, laten je een stof uitzoeken en bepalen dan een prijs. En dan kan je niet meer terug. Dus ik ga overstag voor 1 setje, wit met lichtblauw. De meisjes zijn blij dat ik voor zo'n setje kies en lachen omdat ze wel wisten dat ik te verleiden was. Vrouwen en geen kleding! Morgen tussen 11 en 12 passen.
Eerst maar een biertje aan de kade van de rivier drinken. Gelijk een halve liter fles Bia Ha Noi. Maar het waait er nogal, is er niet echt gezellig en we hebben honger. Dus we rekenen af nemen ons bier mee en gaan naar restaurant Blue Dragon, genoemd en geprezen in de Trotter. We bestellen een garnalenmenu voor 2 ad VD 270.000 = E 10,- als we er nog een bia bijdoen. 1. White rose = garnaal in witte rijstemeeljas gestoomd, lijkt op een witte roos, met zoet sausje.
2. Gebakken wonton(garnaal)/pangsit met groenten erop en soyasausje
3. Gebakken noodles met gebakken tofu ipv inktvis, en groenten
4. Gestoomde rijst met garnalen in zoetzure saus
5. geroosterde vis in bananenblad met citroengraskruiden.
6. Fruit toe.
Gelukkig moesten we eerst lopen naar onze fiets en dan nog een stukje fietsen naar het hotel.

• 06 Februari 2014 - 09:35

R&R:

Allemaal weer erg interessant. genieten er telkens weer van.
    Wat betreft Hue van het vorige verslag, dat staat denk ik wel op de kaart maar ligt ten noorden van Da Nang.
    Nog veel plezier.

• 06 Februari 2014 - 18:19

Casper:

Lekker eten.Het biertje mag ook wel.Hmm vrouwen en kleding....(begrijpelijk)
    Veel plezier.Rustig aan!!!