Dag 18 en dag 19 Shangri-la Kunming Guilin - Reisverslag uit Shangri-La, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu Dag 18 en dag 19 Shangri-la Kunming Guilin - Reisverslag uit Shangri-La, China van Linda (en Ger) Lugtenberg-Degener - WaarBenJij.nu

Dag 18 en dag 19 Shangri-la Kunming Guilin

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Linda (en Ger)

16 Januari 2014 | China, Shangri-La

Open brief aan ons reisbureau SNP.
"Geachte touroperator,
Vandaag (woensdag 15 januari) verplaatsen we ons voor de een na laatste etappe van onze fraaie reis door China naar Guilin. Zoals in uw reisbescheiden aangegeven vliegen we rond 15 uur eerst naar Kunming en stappen daar over op een vlucht naar Guilin, bij elkaar zo'n vijf uur en pakweg 2000 km oostwaarts.
Alle tijd om 's ochtends eerst nog twee naburige tempels te bezoeken, meteen een frisse ochtendwandeling, toch? Veel traptreden worden beloond met fraaie gebedsruimtes, reciterende monniken en de grootste gebedsmolen ter wereld. Plus een naargeestig panorama over de verwoeste, uitgebrande Old Town (zie toegevoegde foto's). Ik vrees dat jullie de reisinfo over Shangri-la moeten aanpassen. We hebben, na met locals gezellig een kopje koffie te hebben gedronken, ook nog een museum over de historie en cultuur van Tibet bezocht.
Een taxi bracht ons naar het bescheiden vliegveld van Shangri-la. Rond vertrektijd 15.00 uur meldde een stem dat ons toestel nog in Lhasa stond, vanwege onderhoud. Nou ligt Lhasa precies aan de andere kant van Tibet, 1870 km westwaarts zoals u weet, dus dat ging ons ettelijke uren plus de aansluiting in Kunming naar Guilin kosten. En dat wachtend in een ijzige vertrekhal. Zo dacht China Eastern Airlines (CEA) er kennelijk ook over en dus werden we met z'n 30-en in een bus gezet en naar een warm hotel gereden. Dat bleek het hotel dat mijn echtgenote en ik enkele uren eerder hadden verlaten, geen slechte keuze vonden we. Wel zagen we ons reisprogramma in gevaar komen, immers we zouden morgenvroeg al een boottocht vanuit Guilin over de rivier de Li maken terwijl we Guilin niet zouden halen vandaag. Reden om uw contactpersoon in Peking te bellen. Ene Sunny zou alvast de hotelovernachting in Guilin en de boottocht een dag doorschuiven. De gedupeerden kregen allemaal een hotelkamer toegewezen en rond 18.30 uur zat het gestrande reisgezelschap gezellig met elkaar aan de Chinese prak. Nouja, gezellig...zie foto. De CEA-dame die bus, hotel en diner had geregeld was vertrokken zonder ons te informeren of/wanneer we alsnog zouden vliegen. Sunny was zo slim geweest om zelf CEA te contacten en belde ons dat er wellicht rond 22.00 uur een toestel zou zijn. Nog enkele keren heb ik in de lobby gekeken, de hoteldame kon in het Engels alleen d'r schouders ophalen. We zijn om 22.30 uur maar gaan slapen...tot we een halfuur later worden gebeld: of we allemaal om 23.30 in de lobby willen klaarstaan, er gaat toch nog een vlucht naar Kunming. Daar werd ik niet vrolijk van, uit je eerste slaap gehaald worden is sowieso geen pretje, maar WIJ (echtgenote en ik) moeten nog doorvliegen, wat doen wij 's nachts in Kunming zonder aansluitende vlucht??? Waarom wij 's nachts nog twee uur nodig hebben voordat we eindelijk kunnen vertrekken (01.30 uur) is me een raadsel, alle bagage was al ingecheckt. Wel kregen we als genoegdoening 300 yen, zeg 35 euro p/p, een schijntje vergeleken met wat een dag verlies op onze reis kost - zoals jullie SNP-ers bekend. De EAC-dame meldt ONS dat de EAC-desk in Kunming onze overnachting en de vervolgvlucht zal regelen. Mooi niet, toen we rond 02.30 uur in Kunming landden zat er geen mens meer achter welke balie dan ook, we hebben dat grote vliegveld (Kunming is een miljoenenstad) meermalen doorkruist. Vluchten naar Guilin zagen we evenmin. Er zat weinig anders op dan een bank of stoel te zoeken, een volstrekt onbekende stad ingaan op zoek naar een hotel was geen optie. Nou, zo'n overnachting is geen pretje. We waren helemaal brak van die afgelopen veertien uur. Rond 05.30 uur vond mijn echtgenote een CEA desk geopend. Resultaat: de eerstvolgende vlucht naar Guilin is vanmiddag om 17.50 uur - precies 24 uur na onze gemiste vlucht. Shit, dan hadden we net zo goed lekker in ons bedje kunnen blijven liggen en pas vandaag=donderdag naar Kunming kunnen vliegen. Waarom moesten we zo nodig midden in de nacht mee????
CEA heeft een hotel voor ons in Kunming geregeld, we hebben nu royaal slaaptijd. Maar de Wet van Murphy: de taxichauffeur kan dat hotel niet vinden, overlegt met ons in het Chinees, ik was laaaaiend op die lul (sorry), die zich stoer uit zo'n rij wachtende taxi's voor het vliegveld had gewurmd - hetgeen nog tot een aanrijding leidde. Uiteindelijk, het was inmiddels 07.30 uur, vinden we het Motel: shabby, rokerig, lawaaierig, maar een bed is een bed. Ontbijt? Geen koffie en alleen minimaal warm-Chinees, op de churros na, we nemen een bordje mee naar onze kamer. Ik geef Sunny de stand van zaken door, zij bevestigt het doorschuiven van hotel en boottocht. We slapen - Linda beter dan ik - tot rond 12.00 uur. Verfrist beginnen we aan een nieuwe dag. De zon schijnt, het is 15 graden, lente in Kunming. De nacht-merrie is voorbij. Op het vliegveld waar we inmiddels aardig goed de weg weten blijkt dat CEA de vlucht naar Guilin heeft geregeld. We kunnen inchecken, wat snacken en kuieren door de terminal en eindelijk vliegen we dan door, 24 uur later. Maar de apotheose van vandaag moet nog komen: onze hotelkamer in Guilin - waar het zelfs vanavond nog 15 graden is en waar we zojuist een drankje aan de beroemde rivier de Li - zie morgen - hebben genuttigd - onze hotelkamer is TOP: 9-hoog, fantastisch uitzicht op de feeëriek verlichte rivier onder ons en de karstheuvels her en der in de stad. Is het toch nog goed gekomen.
Ps we beraden ons nog over een eventuele claim. Misschien heeft u een voorstel.
Met vriendelijke groet"

• 16 Januari 2014 - 17:34

Jan:

Pffff, nu even niet leuk, later mooi om over na te praten.....hoop ik. Veel succes en met plezier weer verder.

• 16 Januari 2014 - 17:49

Astrid Poppe:

Lieve Linda en Ger,

Jan heeft me jullie link doorgegeven. Erg leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    En wat er nu gebeurde..... Absoluut niet leuk maar hoort wel bij het reizen in Aziatische landen. Ook een lesje in loslaten.....? Nog heel veel plezier verder!

• 16 Januari 2014 - 19:52

Han:

Tja, dat hoort bij de wat langere reizen. Zulke grappen heb ik in indonesie en afrika ook mee mogen maken.
    Het heeft mij 2 dagen bali gekost en 800 km omrijden. Later wel wer veel om over na te praten. En je ziet het komt allemaal weer goed! Lekker genieten. Groetjes, han.

• 16 Januari 2014 - 20:03

Thijs:

Ha die Pa,

bekijk het positief, de taxi chauffeur heft jullie uiteindelijk wel bij het hotel afgezet. Jullie zijn niet leeg beroofd, hebben je geld en waardevolle spullen nog en zijn geen twee uur gegijzeld. Maar zoals Jan hierboven al aangeeft, door dat sort gevallen heb je uiteindelijk wel een mooi verhaal (kan ik over meepraten uit ervaring). Volgende trip dan toch maar Tanzania?

Groet en geniet!

• 16 Januari 2014 - 22:16

Joke Van Kootwijk:

Tikt je hart nog regelmatig?....dan maar lekker verder gaan! Spannend!!!